el dret i les injustícies històriques
Acabada la Segona Guerra Mundial hem vist com Alemania ha pagat mils de milions de dòlars en reparacions per l'Holocaust en forma d'indemnitzacions als supervivents i a l'Estat d'Israel. Els Governs democràtics van condemnar els crims del règim nazi. Les injustícies històriques exigeixen reparació moral com a mínim. L'any 1993, el Congrés dels Estats Units va demanar perdó públicament pel derrocament un segle abans del Regne independent de Hawai. El que compte és el reconeixement de Al Regne d'Espanya ningú ha demanat perdó pel que van fer els franquistes en acabar la Guerra Civil 136/39. Ningñu ha condemnat la barbarie de la dictadura contra el poble ccatalà. Aquesta concepció de la llibertat correspon a un fals liberalisme insolidari. La Justícia esdevé segons aquest pensament molt actual el que la societat defineix en cada moment amb independència els principis morals i de la dignitat humana. Maimonides en la seva ètica parla d'un ideal de la conducta humana basada en la virtut, que l'home camini per la via de l'equilibri com diu la Torà. Martin Wolff, Professor de la Universitat de Berlin parla de limitacions a l'aplicació del dret d'un Estat, doncs el dret s'aplica a relacions determinades en la vida real. Les regulacions juridiques. El Canónigo Antonio José Pou i Ordinas va definir el dret com una facultat moral i inviolable de fer, no fer o exigir alguna cosa. També va dir com el Papa Pio IX que l'Estat no és l'origen de tots els drets i que el poder lesgislatiu ha de conèixer les necessitats, les idees i l'esperit de la societat com també lels millors mitjans per donar-lis satisfacció. Com deia Joaquim Costa en el seu assaig sobre la vida del dret, aquest no s'esgota amb la llei.El mateix Codi Civil que ni va ser capaç de modificxar la dictadura, senyala que la llei no és la única font del dret. El mateix Codi diu que les lleis no estan subjectes a una interpretació literal o restrictiva per se, sinó segons el sentit propi de les seves paraules amb relació al context, els antecedents històrics i legislatius i la realitat social del temps en que han de ser aplicades, atenent fonamentalment al seu esperit i finalitat. També haurà de ponderar-se l'equitat en l'aplicació de les normes. Savis principis que els polìtics i legisladors espanyols que tant es molesten per les reivindicacions de Catalunya no poden desconèixer ni oblidar, doncs el Codi Civil segueix vigent.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada